Willemijn Bouman
beeldend kunstenaar | visual artist
vormgever | designer

...VORIGE VERSIES... | ...EARLIER VERSIONS...



Hieronder vindt u de kleine afbeeldingen van de voorgaande stadia van schilderij 1 in het 'Interactief Wereld Schilderijen Project'. Erbij staan de geschreven suggesties, de naam en het emailadres van de deelnemer.
Below you find smaller images of the versions of painting 1 in my 'World-Interactive Painting Project'. Together with the written suggestions, the name and the email address of the participator.


Afmeting schilderij: hoog 190 cm - breed 150 cm
Techniek: acrylverf op geprepareerd linnen
Start schilderij: 28 mei 2000
Suggestie voor titel:

(maak keuze a ,b of c en stuur naar Joost Sirag)
a: 'Happy Rabbit' (Is om het schilderij wat vrolijker te maken. Het kan ook gaan over of het beter is te sterven of te leven. Ben je nu gelukkig, of ben je gelukkiger als je er niet meer bent.)
b: 'You pig' (Gaat over de sexuele intimidatie van vrouwen door mannen. Ook kan het gaan over wie het varken is, de toeschouwer, het konijn of degene die het konijn gaat opeten.)
c: 'Are you being served' (Gaat erover, dat het konijn geserveerd kan worden, of de toeschouwer, of degene die het konijn gaat eten. Weer een drieëenheid. Ook kan er iets aan het konijn geserveerd worden, of het konijn kan zelf geserveerd worden.)
Size painting: high 76" - wide 60"
Technique: acrylic paint on prepared canvas
Start painting: May 28 2000
Suggestion for title:

(make your choice a, b or c and send it to Joost Sirag)
a: 'Happy Rabbit' (To make the painting more joyful. It can also go about or it is better to die or to live. Are you happy now, or will you be more happy if you are not here anymore.)
b: 'You pig' (About the sexual intimidation of women by men. But it can also go about who is the pig, the spectator, the rabbit or the one who is going to eat the rabbit.)
c: 'Are you being served' (About that the rabbit can be served or the spectator, or the one that's going to eat the rabbit. Again a three-unity. Also something can be served to the rabbit, or the rabbit can be served itself.)



Versie 1
'Schilder': Willemijn Bouman, Den Haag - 28 mei 2000
Artistieke bijdrage: Start schilderij, het maagdelijke doek...
Version 1
'Painter': Willemijn Bouman, The Netherlands - May 28 2000
Artistic suggestion: Starting position, the empty canvas...


Versie 2
'Schilder': Paul Walboom, Den Haag - 30 mei 2000
Artistieke bijdrage: Ik ben benieuwd naar de door jou geschilderde kleur rood, op een wilde, transparante en verfijnde wijze...
Version 2
'Painter': Paul Walboom, The Netherlands - May 30 2000
Artistic suggestion: I'm very curious to see the colour red, painted by you in a combination of wild, transparant and refined...


Versie 3
'Schilder': Megan Synk, Strongsville, OH. U.S.A - 30 mei 2000
Artistieke bijdrage: Schilder een rivier van oranje kleuren, als een riem gedragen rond het hart van het schilderij. Schilder het met humor and liefde als een lijm, die ons verbindt.
Artistieke drijfveren: Het schilderij is heel actief tot dusverre. Het behoudt waarschijnlijk een gevoel van grote opwinding tot aan de voleinding. Laat mijn bijdrage een platvorm zijn - een constante (maar niet onveranderlijk) voor stabiliteit en rust (maar geen slaap) - voor al de samenkomende wilde ideeën.
Version 3
'Painter': Megan Synk, Strongsville, OH. U.S.A - May 30 2000
Artistic suggestion: Paint a river of orange colours like a sash worn across the heart of the painting. Paint it with humor and love like a glue that is our connection.
Artistic driving-forces: The painting is very active so far. It will probably contain a feeling of great excitement upon completion. Let my contribution be a platform, a constant (but not unchanging) to provide stability and rest (but not sleep) to all the wild ideas coming together.


Versie 4
Afmeting schilderij: hoog 190 cm - breed 150 cm
Techniek: acrylverf op geprepareerd linnen.
'Schilder': Anneke Auer, Rotterdam - 30 mei 2000
Artistieke bijdrage: Schilder een heel lief konijntje links onder. Ongeveer 30 cm hoog. Gebruik de zwarte verf alleen voor de contour. Oranje-bruinachtig. Het konijntje huilt.
Artistieke drijfveren: Om het serieuze van de esthetische kwaststreken te doorbreken. Als je durft.
Version 4
Size painting: high 76" - wide 60"
Technique: acrylic paint on prepared canvas.
'Painter':Anneke Auer, Rotterdam, NL - May 30 2000
Artistic suggestion: Paint a very sweet bunny left-below. About 12" high. Use black paint only for the contours. Orange-brownish. The rabbit cries.
Artistic driving-forces: To break through the seriousness of estethic brush-strokes. If you dare.


Versie 5
'Schilder': Ria Winters, Amersfoort - 31 mei 2000
Artistieke bijdrage: Zet het schilderij op de kop, en laat met sterk verdunde blauwe verf, druppels en watersporen recht naar beneden lopen (met grote kwast of spons). Zodat een 'kralengordijn' ontstaat. Probeer het niet te grof te laten zijn. Wanneer het droog is, werk sommige rode, oranje delen en het konijntje bij in hun eigen kleuren zodat het lijkt alsof de blauwe strepen erin verweven zijn.
Artistieke drijfveren: Het schilderij heeft blauw nodig en rechte lijnen. De druppels moeten naar boven stromen (als je het schilderij weer omkeert) als teken van op-timisme. Het blauw zou een stukje hoop kunnen zijn voor het estetische begin van het schilderij en het huilende konijntje.
Version 5
'Painter': Ria Winters, Amersfoort, NL - May 31 2000
Artistic suggestion: Put the painting on the top, and let very watery blue paint, drops and water traces go straight down (with large brush or sponge). This way a 'curtain of fringe' will appear. Try to make it not-coarse.
When it's dry work on some reds, oranges en the rabbit, so it looks like that the blue lines are woven into it.

Artistic driving-forces: The painting needs blue and straight lines. the drops should stream-up (if you turn the painting again) as a sign of (up)op timism.
The blue could be of hope for the esthetic start of the painting and the crying rabbit.

gecombineerd met:

combined with:
'Schilder': Jimmy Sellars, Denver, USA - 31 mei 2000
Artistieke bijdrage: Schilder een grote heuvel in het midden. Hoog slank bijna phallisch. Tjonge, dit moeilijker dan schilderen... :)
Artistieke drijfveren: Gewoon omdat het goed lijkt. Sorry ik kan het niet verder uitleggen.
'Painter': Jimmy Sellars, Denver, USA - May 31 2000
Artistic suggestion: Paint a large hill in the center. Tall, slender almost phallic. Boy this is harder than painting... :)
Artistic driving-forces: Just because it seems right. Sorry I can't explain any further.


Versie 6
'Schilder': Alain, Montreal, Canada - 31 mei 2000
Artistieke bijdrage: Zet het schilderij terug in de oorspronkelijke positie. Geef het konijn een stuk land om op te leven, en laat het konijn gloeien (als zonnestralen). Om dat te laten gebeuren geef de achtergrond hele transparante blauwe lagen (bijna als met waterverf, ik zie meer blauw).
Artistieke drijfveren: Het konijn moet ergens leven op het doek, en ook de achtergrond moet met kleur worden ingevuld. De donkerdere achtergrond zal meer diepte in het vlak geven.
Version 6
'Painter': Alain, Montreal, Canada - May 31 2000
Artistic suggestion: Put the painting back to it's original position, Give the rabbit a land to live on, also make the rabbit glow (like sun rays) to do that, give the background very transparent blue layer washes (almost like water painting, I see more blue).
Artistic driving-forces: The rabbit needs to live somewhere on the canvas, also the background should be getting even more color wash. The darker background will start giving us depth of field.


Versie 7
'Schilder': Alexandra Stoia, Cleveland, OH, USA - 1 juni 2000
Artistieke bijdrage: Vergroot het land van het konijn meer naar rechts, maak het toenemend rotsachtig.
Artistieke drijfveren: Het konijn heeft een land om op te leven, maar het eiland is te geïsoleerd. Uitbreiding van het land (laat het van het doek aflopen) zal het eindeloos doen lijken. Ik zie het als een rotsachtige heuvel, met veel structuur en diepte.
Version 7
'Painter': Alexandra Stoia, Cleveland, OH, USA - June 1 2000
Artistic suggestion: Expand the rabbit's land further to the right, making it increasingly rocky.
Artistic driving-forces: The rabbit has a land to live on, but the island is too isolating. Expanding the land (making it go off the canvas) will make it seem endless. I see it as a rocky hill, with a lot of texture and depth.

gecombineerd met:

combined with:
'Schilder': Joost Sirag, Amsterdam - 1 juni 2000
Artistieke bijdrage: Ik wil graag rechtsboven, en dan iets lager, een doodshoofd, in rood en wit, doorzichtig geschilderd, dus dat de kleuren eronder nog te zien zijn. Verder wil ik het konijn wat kubistischer, een beetje picasso, of een beetje bracque. Ook zou ik het groene cirkeltje onder het konijn in een wit bord veranderd willen zien. En als laatste het blauw op de achtergrond aan de randen zou ik wat dikker en in een iets donkerder kleur blauw overgeschilderd zien.
Artistieke drijfveren: Het konijn is de angst voor het onbekende, het doodshoofd symbolizeert de irreële angst die ons weerhoudt om te doen wat we eigenlijk willen. Het bord is een grapje. Het konijn voelt zich als iets wat eetbaar is. Het bord is er al, hij moet alleen nog lekker klaargemaakt worden met Basilicum, Rozemarijn en Thijm. Dit is het wantrouwen, wat we jegens anderen hebben. Andere mensen willen gebruik van ons maken in de meest letterlijke zin van het woord. Het kubistisch schilderen van het konijn is omdat ik het qua schilderstijl nu teveel uit elkaar vind liggen: het realistische konijn en de abstracte vormen rechtsboven. Verder is het blauw nog wat vlak geschilderd, en lijkt het donkere blauw mij als een kader te kunnen werken, wat het schilderij meer tot een geheel maakt.
'Painter': Joost Sirag, Amsterdam NL - June 1, 2000
Artistic suggestion: I would like right/on-top of the painting and then a bit lower, a skull, in red and white, painted transparant, so the underlaying colors are still visible. Also I want the rabbit more cubistic, a little like picasso, or bracque. Also I would like to see the little green circle underneath the rabbit changed into a white plate. An at last I would like to see the edges of the painting be painted-over in a thicker and a bit more darker blue.
Artistic driving-forces: The rabbit symbolizes the fear for the unknown, the skull the unreal fear that keeps us from doing what we really want. The plate is a joke. The rabbit feels itself as something eatable. The plate is already there, he only needs to be prepared with Basil, Romarin and Thyme. This is the distrust, we have towards others. Other people want to use us in the most literally way. The cubic painting style of the rabbit is because I think that the ways of painting are to far apart now: the realistic rabbit and the abstract forms right-above. Also the blue is painted without depht, and it seems to me that the blue could work as a cadre, wich makes the painting as a whole.


Versie 8
'Schilder': cora moorrees, kortenhoef - 1 juni 2000
Artistieke bijdrage: Schilder het doodshoofd met transparante blauwe verf in de achtergrond weg, op een abstracte manier. Waarom?
Artistieke drijfveren: De dood is in ons leven altijd aanwezig, maar mag op het doek een achtergrondplaats innemen, zolang wij hier zijn gaat het om het nu, met de dood als abstacte zekerheid.
version 8
'Painter': cora moorrees, kortenhoef, nl - June 1 2000
Artistic suggestion: Paint the skull with transparant blue paint so it evolves in the background in an abstract way. Why?
Artistic driving-forces: Death is always present in life, but can take a back-ground position on the painting, as long as we are here it's about the present, with death as an abstract certainty.


Versie 9
'Schilder': Joost Sirag, Amsterdam NL - 3 juni, 2000
Artistieke bijdrage: Ik zou graag de tekst 'sweet' (lief) boven het doodshoofd geplaatst zien, en dan de tekst 'muerte' (dood) linksboven op dezelfde hoogte. Dan boven het konijn de tekst 'versnellings-lager', maar in tweeën gebroken. Dus eerst versnellings- en daaronder lager. Het - teken moet ook geschilderd worden.
De kleur is donker, en het lettertype is als de red yellow blue teksten in het schilderij "field painting" van Jasper Johns. Dan zou ik nog een pijltje tussen de tekst en het konijn willen, in de richting van het konijn.

Artistieke drijfveren: De tekst 'sweet' plaatsen bij het doodshoofd gaat over hoe onze hersenen werken. Het is natuurlijk Magitte's "ceci n'est pas une pipe", maar dan net omgekeerd. Als iemand zijn gelaatsuitdrukking niet klopt met wat hij zegt, wat zegt hij dan. Niet wat hij zegt... De tekst bij het konijn is bedoeld om de toeschouwer op het verkeerde been te zetten. Het is een technisch woord, wat een associatie oproept met onze denkprocessen, die mechanisch zijn. Althans volgens de behavioristische stroming in de psychologie. Hoe kun je mensen begrijpen? Is een mens een cognitief wezen of moet je puur naar zijn gedrag kijken. En het lijkt een onzinwoord, maar als je de letters uit elkaar haalt zit er ook het woord slager in.
Konijn-Slager-existentiele angst voor de dood.
Version 9
'Painter': Joost Sirag, Amsterdam NL - June 3, 2000
Artistic suggestion: I would like to see the word 'sweet' placed above the skull, and the word 'muerte' (death) left above at the same hight. Than above the rabbit the text 'versnellings-lager' (gear-bearing), but broken into two. So first 'versnelling-' and underneath 'lager'. The - sign should be painted aswell. The color is dark, and the lettertype like as in the red yellow and blue text's in the painting "field painting" of Jasper Johns. Than put a little arrow between the rabbit and the text, that points towards the rabbit.
Artistic driving-forces: To place the text 'sweet' near the skull, is about how our brains work. Afcourse it is like Magritte's "ceci n'est pas une pipe", but turned around. When somebodies expression of the face doesn't fit to what he says, what is he saying? Not what he says... The text above the rabbit has the intention to put the spectator at the wrong leg. It is a technical word, making us associate to our processes of thinking, which are mechanical. That's how they put it in the behavioristic streaming in psychology. How can people understand eachother? Is man a cogninctive being, or should you look at his entire way of behaving? And it looks like a nonsense word, but if you split-up the letters, than you find the word 'slager' (butcher). Rabbit-Butcher-Existial fear for death.


Versie 10
'Schilder': Hans Lentz, NL - 5 juni, 2000
Artistieke bijdrage: In de linkerbovenhoek ontstaan voor mij godenfiguren (voortkomend uit de rode vlammen / vingers...echter vaag geschilderd), die voor mij toekijken op deze bijzondere wereld in wording....met name letten zij erop of de dood (doodshoofd) niet te veel invloed krijgt op deze prachtige wereld, die wordt gevormd; zij zijn duidelijk met elkaar in overleg en weten nog niet wat het allemaal gaat worden.
Artistieke drijfveren: Puur op gevoel gebeurd bij het kijken naar het schilderij en de informatie, die ik er over doorkrijg...deze goden dus...verder zie ik nog een heleboel grafische bewerkingen met een inktpen, maar helaas wordt dit materiaal niet aangegeven... het konijn heeft voor mij nog een onduidelijke plaats in het geheel, maar misschien wordt dat over een tijdje duidelijker.
Version 10
'Painter': Hans Lentz, NL - June 5, 2000
Artistic suggestion: In the upper left corner appear figures of god's (coming out of the red flames / fingers...but painted very vaguely), that are watching for this very special world in creation...especially they look upon the death (skull) for not getting to much influence in this beautiful world, yet to be formed; they are clearly taking counsel together, not knowing what to come.
Artistic driving-forces: Happened and created pure on my feelings while looking at the painting and the information that has came through to me...these god's...furthermore I see a lot of graphic drawing applications done by inkpen, but unfortunately this material was not mentioned as a choice... to me the rabbit has an unclear place in this whole, but maybe it will be coming more clearer in a longer while.


>>>>'World-Interactive Painting Forum'<<<<



terug/back

top